fredag 26 augusti 2011

Fula ord

För garnmänniskor finns det vissa ord som är speciellt fula. Klädesmal och pälsänger är två av dem. 

Igår fick jag för mig att städa en bortglömd del av hallen (ni vet, den där vrån mellan skostället och väggen som man sällan bryr sig om) och hittade en tappad halvvante och en bortglömd sjal. Båda med stora, oregelbundna hål i sig och ett par ljust beigea flygfän slött fladdrande omkring dem. Malar, the terror! Och samtidigt som jag håller på att städa upp röran efter malarna ser jag en stor pälsängerlarv krypa förbi lite nonchalant. 

Jag tror att garnstashen är relativt säker i och med att den förvaras långt ifrån den funna härden och förvaras med cederblock, men självklart är jag skraj att de små krypen ska ha tagit sig dit på något sätt ändå. Idag ska det städas, städas, städas och rödceder är beställt för att hålla dem borta i framtiden. 

Är det någon annan som har drabbats av det här? Hur illa blev det, hur mycket kan de sprida sig i en lägenhet? Och hur blev ni av med dem? Hjälp hjälp hjälp!

1 kommentar:

  1. Pälsängrar kan vara svårt att helt bli av med, de kommer inflygande från fågelrika träd har jag hört. Men då snackar vi en och annan. Invasion är ju ngt helt annat (har jag aldrig sett iofs)

    Aldrig låta ngt ulligt ligga invid lister är det bästa tipset, men plastlådor till all ull och gärna zip-lock påsar med. cedern, njae, den hjälper säkert men jag har hittat en rackare bredvid ett cederblock ändå (silket verkade dra mest)

    Jag har inga probs nu när allt ligger i lådor och ziplockat. Eller öppet i stickkorgen.

    När det gäller mal går de nog att få bort om man får bort härden och vädrar ulljackor och annat på balkongen, de gillar inte dagsljus.

    Lycka till

    Och, det skulle va kul att se dig snart igen, Fru Emelie =)

    /Janette

    SvaraRadera