lördag 3 oktober 2009

Beslutsångest!

Nu har min utmaning till So you think you can knit äntligen kommit! Jag ska sticka/dansa vals och foxtrot som beskrivs såhär:

Tradition och igenkännande. Du stickar enligt tradition, behärskar antagligen flera tekniker, men är noga med varifrån varje teknik eller tradition kommer. Kanske är det Bohusstickning, tvåändsstickning, Fair Isle eller estnisk spets. Du har antagligen stickat länge, och värdesätter den historia stickningens olika stilar bär på. Din stickning skall vara bärare av någon av dessa traditioner, och historien lever genom dina kreationer!

En riktigt bra utmaning!. Jag blir pushad att lära mig något nytt, och att hålla mig inom ramarna för stickbeskrivningarna. Annars har jag lätt att börja fundera halvvägs genom beskrivningarna och börja rocka loss på mina egna ideer. Nu gäller det bara att bestämma vad jag ska hitta på då.

Tog en tur till biblioteket idag för att kolla igenom böcker och få lite inspiration, men utan resultat. Tänkte sedan att jag lika gärna kunde gå och klämma lite på garn så kanske den stora ideen ramlade ned, men tji fick jag. Allt var stängt. Och det regnade en massa på mig. Och jag fick trängas med halva Göteborg på Hemköp när jag skulle köpa kaffe. Missmodig fick jag ta mig hemåt på världens varmaste 50-buss och har sedan dess mest pustat i soffan. Influensan sitter kvar mer i kroppen än jag först trodde.

Men när det gäller stickningen så lutar jag åt ett par olika ideer just nu:

* Någon typ av traditionell västerbottnisk stickning. Ska kolla böckerna jag har hemma och surfa runt lite.
* Fair Isle. Första och enda flerfärgsprojektet ligger just nu halvt upprepat/tilltrasslat på botten av en av garnkartongerna. Men ändå är jag sugen på att ta mig an det igen, kanske ett par fina vantar..
* Spets. Har ju finfint turkost/petrolblått spetsgarn jag hittade på semestern.

Hmm, hmm, hmm.. Så många ideer! Och så svårt att bestämma hur stort eller litet projektet ska vara. Två små i olika stilar? Ett stort? Vi har ju ändå till nyår på oss.

Måste nog dricka lite te och fundera igenom det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar