måndag 19 april 2010

Jubileumsutställningen - Dag 1

Nu är vi igång! Idag tog vi de första spadtagen och torvade av ungefär 15 st 1x1 meter stora rutor så att allt är förberett tills dess att den första skolklassen kommer imorgon. Hälften av provgroparna ligger på terrassen ovanför Korsvägen, förhoppningsvis hittar vi spår efter Plåtnicklas, den jättestora flugsvampen och barnens egna café. Resten ligger här i backen där hallen för konsthantverk och konstindustri fanns en gång i tiden, förhoppningsvis dyker det upp något fundament eller annat spännande under veckorna framöver. Och ja, man får en lätt skruvad bild av vad som är spännande som arkeolog. I dig rocks.

Lite små fynd har det hunnit bli redan. En lite djupare provgrop i backen innehöll bland annat en kritpipa, ostindiskt porslin, glas och tegel. Och så de där spännande, slipade stenarna som verkar finnas lite över hela området.

Veckans första gäst var en hungrig gräsand. Vi får hoppas att han berättar för de andra hur kul det är med arkeologi så att de kommer tillbaka.

Imorgon smäller det på riktigt. Vid 8 kommer P4 och intervjuar live, den morgonpigge kan höra oss i Morgonprogrammet. Jag kommer behöva stora mängder kaffe om jag ska lyckas klämma ur mig något vettigt vid den okristligt tidiga timmen. Klockan 10 kommer sedan första skolklassen, och efter lunch nästa. Fullt ös imorgon med andra ord!

Nu är jag pinsamt trött i armarna och skönt sol och vindvarm om kinderna. En kopp te och lite sistaminuten-läsning om området tills imorgon, sedan blir det framåtstupa sidoläge i sängen.

Ha det gott, kom gärna förbi och kika på vad vi sysslar med om du befinner dig i Göteborg!

1 kommentar:

  1. Oh! Oh! Oh!
    SÅ spännande!
    Jag kommer!!!
    (Att bli arkeolog stod på listan över tänkbara framtider men även det blev inte så, så pirrar det lite när jag kikar i gropar och när jag hittar "items"!)

    Synd att det är så kallt, gott att det inte regnar!

    Du är med i BÄSTA vetenskapsfestivalspunkten!

    SvaraRadera