måndag 26 april 2010

Jubileumsutställningen - Dag 7 och 8

Igår blev det inte mycket bloggat. Först hade vi en fantastisk dag ute i groparna med massor av intresserade besökare och skönt solsken, och sedan åkte jag hem och firade att jag fyllde 25 för fjärde gången i rad. Efter två glas vin, god mat och ett besök på Liseberg somnade jag helt sonika från allt.

Vårt schakt i sluttningen ned mot vattnet börjar så smått likna en skyttegrav, vi är nere på runt 60 cm och vågar inte riktigt lämna det helt obevakat på nätterna. Man vet aldrig vad man kan hitta däri på morgonen annars. Två spadar och lite snöre får vakta på natten.

I den djupaste delen av schaktet har det kommit fram saker som vi misstänker är fyllnadsmaterial från runt 1923, troligtvis har det hamnat i marken antingen när Idrottens palats byggdes eller när det revs. Bland annat har det kommit fram fint handblåst buteljglas, glasflaskor med text på franska och en bit av en glödlampa med tillhörande hållare. Jag ska komma mig för att ta lite fina fyndbilder till imorgon.

I backen kring Konsthantverkshuset tror vi att vi har hittat en del av trappan som ledde upp till själva huset, det ligger tegel och murbruk i fina nivåer i marken. Snett ovanför i backen hittar vi väldigt mycket sten, kanske kanske är det en del av muren som legat intill huset som är på väg fram i dagen?


Mina fina kollegor Martina och Helena letar efter den luriga muren.

Och här någonstans i busken gömmer det sig en arkeolog! Rhododendronsnåren runt om i parken är otroligt häftiga, ser fram emot att få se dem blomma snart snart.

Idag har jag till sist kapitulerat inför pollenallergin och införskaffat ett storpack Clarityn. Med tabletterna och en tub solskydd för mina stackars solbrända öron tror jag att jag är redo att uträtta nya stordåd imorgon.

Gonatt!

1 kommentar:

  1. Grattis på fjärde 25-årsdagen! (Min bror har fyllt 23 lite drygt 27 gånger nu så det är en klart möjlig strategi! Lite skumt att han nu är jämnårig med sitt äldsta barn...)
    Allt detdär fyllnadsmaterialet kan ju erbjuda skojiga fynd men ställer ju ändå till det lite grand. Å andra sidan, hur skulle man få reda på något om inga soptippar fanns; gamla tiders skräphög och fyllnadsmaterial blir senare tiders arkiv... :-)
    Hoppas Clarityn gör det det ska!

    SvaraRadera